יום רביעי, 3 באוגוסט 2022

משמורת ילדים לאב

מהי משמורת ילדים ולמה היא חשובה?

משמורת ילדים לאב היא אחת מהנקודות החשובות ביותר שהאב יכול לזכות בהם במהלך הליך הגירושין. משמורת ילדים היא למעשה הזכות לגדל את הילדים, היא הזכות להיות חלק מההתפתחות שלהם וא במסגרת הסדרי ראייה אלא זמן משמעותי יותר איתם. באופן אוטומטי בטיעון של חזקת הגיל הרך, הידיים עוברים למשמורת של האם אחרי הגירושין עד גיל 6. מגיל 6 המשמורת יכולה להיות שונה אך שימו לב ששופטים בימינו כבר פוסקים אחרת ולעתים הילד יהיה עם האם רק עד גיל שנתיים. משמורת ילדים חשובה כיוון שאם הילד יגדל ללא אבא שלו הוא יכול להיות שונה מאוד ממנו בעתיד.

האם האם מקבלת משמורת אוטומטית?

האם הייתה מקבלת משמורת אוטומטית עד שהילדים יעברו את גיל 6 אך כיום כמו שכבר הזכרנו לעיל, המשמורת האוטומטית תהיה עד גיל שנתיים. גם על המשמורת הזו יש מחלוקות רבות כיוון שהאבות רוצים להיות שותפים לגדילה של הילדים גם בגילאים הללו. הם רוצים להיות שם כדי לספק להם אוכל ולתמוך בהם רגשית ויש פסיכולוגים שטוענים שגם התקופה הזו חשובה במיוחד. עד גיל שנתיים אפרש עוד להבין את הטיעון הזה כיוון שהילד צריך לינוק אך מעבר לכך האב יכול להילחם על הזכות שלו למשמורת או לפחות למשמורת משותפת, שהופכת להיות הרבה יותר נפוצה בשנים האחרונות.


משמורת אב

מי מוסמך לקבוע את משמורת הילדים?

משמורת הילדים יכולה להיקבע על ידי ההורים או על ידי שופט. מתי השופט יתערב? ראשית, כדי להתגרש יש צורך בהסכם גירושין שאותו צריך לאשר השופט. ללא אישור השופט יכול להיות שהסכם הגירושין יהיה מלא בחורים ולכן לא יהיה ניתן לנהל איתו את המשך החיים המפולגים של בני הזוג בעניינים המשותפים שלהם כמו למשל עם הילדים. במידה וההורים לא מצליחים להגיע להחלטה על הסכם הגירושין בעצמן השופט יכול לקבוע את המשמורת. כיצד הוא יעשה זאת? לפי מגוון רחב של פרמטרים שבין היתר קשורים גם בהורים, גם בגיל הילד וכמובן גם בהעדפה של הילד בעצמו.

לפי מה נקבעת המשמורת על הילדים?

יש כל כך הרבה פרמטרים שבהם השופט חייב להתחשב כאשר הוא קובע את המשמורת אך הראשון שבהם הוא כמובן המצב של ההורים. יכול להיות שהאבא אלכוהוליסט מוצהר, יכול להיות שהאימא היא עבריינית שהורשעה כבר בעבר ואלו הן רק חלק מהדוגמאות הקיצוניות. לעתים יכול להיות שלאימא יש יכולות כלכליות גבוהות יותר מאשר של האבא או להיפך וזה גם יכול להשפיע, אם כי בדרך כלל לטובת האם, כי אם לאב יש הכנסה גבוהה הוא פשוט ישלם הרבה מזונות. מעבר ליכולות הכלכליות של ההורים ולמוכנות ההורית שלהם, יש העדפה גם של הילד אותה השופט יידע אחרי שיחה אישית עמו בחדר סגור.

האם שואלים את הילד מה העדיפות שלו?

חשוב לחדד את הנקודה לגבי ההעדפה של הילד כי לעתים היא לא ברורה. משמורת ילדים לאב לא תוכל להתקבל רק על ידי ההעדפה של הילד ולמעשה בכל מקרה ההעדפה שלו היא רק אחד הטיעונים מיני רבים. יכול להיות שהורה אחד ינסה לפתות את הילד שלו לרצות לגדול עמו על ידי מתנות רבות או פיתויים שלא תמיד יהיה חוקיים ברמה המניפולטיבית. השופט אמנם ישוחח עם הילד וישאל אותו איך הוא מרגיש עם אבא ועם אימא, מה הקשר שלו עמם, כיצד הם מבלים וכן הלאה, אך יש עוד טיעונים שיצטרפו להחלטה הזו כך שההעדפה של הילד, בעיקר ככל שגילו יהיה צעיר, תהפוך להיות שולית.

מהי משמורת משותפת והאם היא טובה?

משמורת משותפת אולי תישמע לכם בהתחלה כמו רעיון רע אך כיום היא נפוצה מאוד והורים רבים שמחים מאוד על החלוקה החשובה והשווה הזו בגדילת הילד. משמורת משותפת קובעת כי הילד או הילדים יהיו חמישים אחוזים מהזמן אצל כל אחד מההורים. במצב כזה הילדים יוכלו להיות מושפעים מההורים באותה מידה, ההורים ייקחו בהם את אותו חלק בקביעת ההחלטות ובחלוקת הזמן ומחקרים רבים מראים כי זה הדבר הכי טוב שהילד יכול לקב. כך גם הליך הגירושין יהיה פשוט יותר הרי בסופו של דבר יש הסכמה על משמורת משותפת בדרך כלל מההתחלה או אחרי דיונים ספורים בלבד.

כיצד האב יכול לקבל משמורת על הילדים?

משמורת ילדים לאב קשה מאוד להשיג אך זה אפשרי. בדרך כלל השלב הגבוה ביותר שהאב יוכל להגיע אליו תהיה משמורת ילדים משותפת ויש על כך לא מעט מחלוקות כיום בכל המדינות, בעיקר המפותחות, שלטענתן בתי המשפט מפלים לרעה אבות בתהליך הגירושין. כדי שהאב יקבל את המשמורת על הילדים והאם היא זו שתראה אותם במסגרת הסדרי ראייה, יש צורך להוכיח שהאם אינה כשירה ואינה מוכנה להיות הורה, בוודאי לא הורה בודדת. אפשר להוכיח את זה בכל מיני טיעונים החל מאימא שלא כשירה בגלל תרבות הצריכה או הבילוי שלה ועד עבודה שכוללת טיסות רבות לחו"ל.

בחירת עורך דין מנוסה תשפר את סיכוייכם

כדי לקבל משמורת ילדים לאב יש צורך לפנות לעורך דין גירושין מנוסה ומומלץ. חשוב להבין כבר מההתחלה כי בסופו של דבר עורך דין הוא לא קוסם ולא תמיד הוא יוכל להוכיח בפני שופט שאתם האבות צריכים לקבל את המשמורת. לעתים יהיה צורך להתעקש מול בית המשפט במשך חודשים רבים של דיונים ולספק עוד ועוד טיעונים והוכחות ובכל זאת המשמורת תהיה משותפת, או של האם עם הסדרי ראייה נוחים מאוד. תמיד חשוב לזכור שבחירת עורך הדין היא החשובה ביותר שיש ולמעשה אם לא בוחרים בעורך דין מתאים ומנוסה מספיק יש סיכוי שהסיכויים יהיו נמוכים מאוד בתהליך.

משמורת



תמיד עדיף להגיע להסכמה יחד

יכול להיות שאחרי ניסיונות רבים לקבל משמורת ילדים לאב תסרבו להבין שזה אבוד ותערערו שוב ושוב לבית המשפט. חשוב לזכור כי כל ערעור כזה יכול לעלות לכם עוד הרבה כסף ולעתים זה פשוט לא כדאי. לעתים עדיך להגיע להסכמה על משמורת ילדין משותפת כי במצב כזה אתם תראו את הילדים שלכם בצורה מספקת וחשוב לזכור כי זה טוב הם יראו את אימא שלהם ממש כמו שהם רואים אתכם. במקרה ואתם חוששים שהגדילה של הילד עם האימא לא תהיה טובה אתם יכולים להמשיך להילחם על המשמורת שאתם רוצים לקבל ולציין את החשש שלכם בפני השופט מה שלעתים יעזור בתהליך.

המשמורת תמיד יכולה להשתנות בעתיד

גם אם לא זכיתם במשמורת ילדים אתם יכולים תמיד להיאחז בתקווה שדברים משתנים. בית המשפט אמנם קבע את הסכם המשמורת והסכם הגירושין וחתם עליו אך בהמשך יכול להיות שהמצב העדכני של התא המשפחתי המפורק ישתנה ותוכלו שוב לקבל את הילדים שלכם לזמן רב יותר כמו בעבר. אתם אלו שתצטרכו ליזום ולפנות לבית המשפט וכך תוכלו במידה רבה לשנות את ההווה שלכם. עם זאת חשוב לזכור כי הפנייה לבית המשפט לצורך שינוי של הסטטוס שנקבע עולה עוד כסף ולא תמיד יש לה סיכוי ממשי ולכן חשוב להתייעץ עם עורך דין לפני שמתחילים שוב בהליך זה.

 

 

 

 

ממליצים על עורך דין דיני משפחה

מחפשים עורך דין דיני משפחה?  משרד עורכי דין לדיני משפחה יספק לכם שירות מקצועי במגוון תחומים הקשורים למשפט האישי והמשפחתי. באמצעות ליווי משפט...